Thursday 15 September 2011

CUBA: CUBA MENUNTUT PENCABUTAN EMBARGO EKONOMI AMERIKA SERIKAT


Cuba menuntut Amerika Serikat supaya mencabut embargo ekonomi mereka atas Cuba yang sudah berjalan hampir 50 tahun. Tuntutan itu disampaikan sebagai reaksi atas pidato Obama yang akan meneruskan embargo ekonomi mereka ke Cuba. Tidak hanya itu mereka juga menuntut supaya devisa yang dikirim ke Cuba dan penerbangan wisatawan ke Cuba tidak dibatasi oleh pemerintah Amerika Serikat.

Wakil menteri luar negeri Cuba menunjukkan dampak embargo tersebut terhadap situasi ekonomi Cuba. Dalam sebuah dokumen yang ditunjukkannya, dia wakil menlu Cuba menyatakan bahwa selama hampir 50 tahun embargo Amerika Serikat, Cuba mengalami kerugian hampir 2 trilliun dólar Amerika Serikat. Embargo itu sendiri menjadi penghalang utama bagi perkembangan perekonomian Cuba. Pemerintah Cuba akan menunjukkan semua data tersebut dalam sidang Dewan General PBB akhir Oktober nanti.

Sementara itu, wakil direktur Institut Amerika Latina, Boris Martynov, menyatakan bahwa embargo ini adalah dampak dari politik luar negeri Amerika Serikat yang ingin menempatkan hukum atau peraturan mereka di negara lain.


Sumber: http://actualidad.rt.com/actualidad/america_latina/issue_29674.html

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Sweet Tomatoes Printable Coupons